نگاهي به فرهنگ نادرست رانندگي در شیراز

به گزارش شهروندشیراز، فرهنگ رانندگی در بسیاری از کشورهای اروپائی تحسین برانگیز است و همه ی ما آن را تحسین می کنیم اما وقتی نوبت به فرهنگ رانندگی در کشور ما خصوصاً شیراز می شود همه انتقاد می کنیم. چرا؟
ما، هم تحسین می کنیم هم انتقاد می کنیم، مایی که راننده هستیم پس چرا کاری نکنیم که خود باعث تحسین همگان شویم. مایی که ادعا داریم استانمان مهد فرهنگ و تمدن می باشد، چرا بسیاری از ما اینقدر در رانندگی بی فرهنگ هستیم.
فرهنگ رانندگی در خیابان ها و احترام گذاشتن به قوانین آنقدر مهم و اساسی است که حتی مقام معظم رهبری نیز در بیانات ایشان در دیدار جوانان استان خراسان شمالى (1391/07/23) آن را مورد تاکید قرار داده و از وضع موجود انتقاد کردند، وآن را یک آسیب دانستند. ایشان فرمودند: چرا در زمينهى فرهنگ رانندگى در خيابان، ما مردمان منضبطى به طور كامل نيستيم؟ اين آسيب است. رفتوآمد در خيابان، يكى از مسائل ماست؛ مسئلهى كوچكى هم نيست، مسئلهى اساسى است.
به دلیل نامناسب بودن سیستم حمل و نقل عمومی، ظرفيت محدود خيابان ها، کم عرض بودن خیابان ها و استاندارد نبودن آنها، نبود پارکینگ های عمومی، ازدیاد بیش از حد ماشین ها، و ... در کلانشهر شیراز، بسیاری از شهروندان از وسیله شخصی برای عبور رو مرور در شهر استفاده می کنند و همین امر باعث شده تا فرهنگ عمومی رانندگی در بین شهروندان بیش از گذشته مورد تأکید قرار گیرد که متأسفانه این فرهنگ در بین رانندگان شیرازی معنی و مفهوم خاصی ندارد، مصداق این سخن یک ساعت وقت گذاشتن و گشتن درون خیابان های شیراز است، آنوقت متوجه ضعف فرهنگ رانندگان خواهیم شد.
چرا مسئولان در رسانه ها و جراید به جای فریاد زدن ((فارس مهد فرهنگ و تمدن کشور)) کمی آستین ها را بالا نمی زنند و عملا فرهنگ عمومی خصوصاً در بخش رانندگی را ارتقا نمی دهند؟ بايد بپذيريم فرهنگ بسیاری از کارها خصوصا رانندگی در این شهر وجود ندارد. نداشتن سبک و فرهنگ رانندگي امروزه در شیراز در بسياري از موارد عامل اصلي ترافيک است.
در بعضی از خیابان ها که تعدادشان در شیراز کم نیست، به دلیل تعدد مراکز خرید و نبود پارکینگ، متاسفانه بسياري از رانندگان بدون توجه به حقوق ديگران خودروهاي خود را به صورت دوبله پارک مي کنند تا خريدشان را انجام دهند و تنها لطفي که مي کنند اين است که چراغ هاي راهنماي خودرو را روشن می گذارند.
متاسفانه بايد اذعان کرد بوق هاي ممتد و به کار بردن الفاظ ناشايست بخشي از فرهنگ رانندگي بسياري از راننده هاي شیرازی شده که اين مسئله به ويژه در چهارراه ها و پشت چراغ قرمز ديده مي شود. هنگام رسیدن به دو راهی، هنگام پارک کردن، هنگام رسیدن به تقاطع ها و ...، احترام به یکدیگر فراموش شده و سعی داریم جلوتر از دیگری عبور کنیم و آن را زرنگی می دانیم و اگر دیگری از ما جلو بزند زشت ترین الفاظ را نثارش می کنیم.
بسیاری از خانواده ها مشکلات زندگی شان را به داخل اتومبيل آورده و هنگام رانندگی سعی در حل و فصل آنها را دارند.
قسمت هایی از خیابانهای سطح شهر مسیر عبور ویژه اتوبوس یا تاکسی می باشد اما با این وجود بسیاری از رانندگان و بخصوص موتورسواران بخود اجازه می دهند از این مسیر ها عبور کنند.
تا چند سال پيش که همه اتوبوس هاي سازمان اتوبوس راني دولتي بودند، مسافران به دنبال اتوبوس ها مي دويدند اماحالا با ورود اتوبوس هاي بخش خصوصي به ناوگان حمل و نقل عمومي اين راننده هاي اتوبوس هستند که به دنبال مسافران می باشند و همین امر باعث شده اتوبوس ها برای بدست آوردن مسافران بیشتر با سرعت غیر مجاز در سطح خیابان تردد کنند و در مکانهایی به غیر از ایستگاه مسافر سوار یا پیاده کنند.
کار به جایی رسیده که دور زدن پلیس راهنمایی و رانندگی و قوانین، تبدیل به افتخار شده تا جایی که جوانان سعی دارند این دور زدن را به رخ دوستانشان بکشند. تا به یک خیابان نسبتا عریض و خلوت می رسند جو وجودشان را فرا گرفته و به سبک !Need For Speedرانندگی می کنند.
حرکت نکردن بين خطوط(در صورت وجود خطوط!)، سرعت غيرمجاز، سبقت غیر مجاز، لایی کشیدن و حرکات مارپيچ، دوبل و در بعضی موارد سوبل پارک کردن، توجه نکردن به علائم راهنمايي و رانندگي، عدم رعايت حق تقدم در تقاطع ها، احترام نگذاشتن به یکدیگرو ... از جمله فرهنگ هاي نادرست رانندگي در سطح شهر شیراز است که متأسفانه از نظر برخي رانندگان ارزش تلقي شده و اگر راننده ای به قوانین احترام بگذارد و با سرعت مجاز حرکت کند، اُمُل و تازه کار تلقی شده و بوق های ممتد نصیبش می شود.
پروفسور آلكس توردي (Alex Torday) استاد ترافيك دانشگاههاي لوزان (سوئيس) ، بارسلون (اسپانيا) و توكيو (ژاپن) در مورد معضل ترافیک بیان داشته: ترافيك از سه منظر «رفتار و فرهنگ رانندگي»، «استفاده از فن آوريهاي جديد» و «مديريت سفرهاي درون شهري» ميبايست مورد توجه قرار گيرد. اگرچه نقش مسئولان بویژه راهنمایی و رانندگی در بالا بردن فرهنگ رانندگی نقشی انکار ناپذیر می باشد، اما تا خود مردم نخواهند و رعایت نکنند یقینا راهنمایی و رانندگی نیز به تنهایی قادر نیست تا این معضل را حل کند.